Friday, January 5, 2018

NGO Pertubuhan Sahabat Kucing Jalanan Selangor


Assalammualaikum dan salam sejahtera. Hi korang! Post kali ini saya tak sembang pasal kucing. Tapi masih juga berkaitan dengan perihal kucing. Untuk pengetahuan korang, saya dah jadi geng SKJ -Sahabat Kucing Jalanan. SKJ ni adalah pertubuhan NGO tempatan yang berfungsi untuk menyelamatkan kucing liar dan juga kucing terbuang di jalanan. Kerja-kerja amal kumpulan ini juga pernah disiarkan dalam suratkhabar Kosmo! cetakan 22 Disember 2017. Jika korang terlepas membacanya di Kosmo! korang boleh baca online newspaper kat sini Selamatkan Kucing Jalanan Sakit dan Teraniaya. Saya semak pergerakan mereka juga mendapat liputan dari beberapa media tempatan seperti astroawani, themalaymailonline, mynewshub dan sebagainya. 

Logo SKJ - Imej dari FB SKJ online
Saya nak kongsikan sedikit info berkenaan pertubuhan NGO ni untuk baca korang terutama sekali pencinta kucing dan sering memberi kucing jalanan tempat teduhan dan makanan.

Pertubuhan NGO Sahabat Kucing Jalanan telah beroperasi sejak tahun 2015 lagi, diasaskan oleh sis Marzita Mohamad merangkap Setiausaha SKJ. Badan NGO ni dipengerusikan oleh brader Mohd. Rosli Ariffin atau lebih senang dikenali dengan nama Jebat. Brader merupakan pengusaha servis dan spa kenderaan ni banyak melibatkan diri dalam kerja-kerja sukarelawan sejak 2004 lagi. Sis Marzita Mohamad pula seorang penjawat awam yang perihatin dengan kucing-kucing jalanan. Berdasarkan artikel dari surat khabar Kosmo! Ini memang impian dia yang menjadi nyata, menubuhkan Pertubuhan Sahabat Kucing Jalanan.


Pengerusi SKJ - Brader Mohd. Rosli Ariffin a.k.a Jebat-imej dari FB group SKJ. Glamer kot brader ni, dalam carian imej google kalau taip Sahabat Kucing Jalanan, muka dia keluar dulu. 

Tujuan utama badan NGO ini ditubuhkan adalah mahu menyelamatkan sebanyak mungkin kucing-kucing di jalanan yang terbiar. Menggalakkan program TNR (Trapped, Neuter and Release) bagi mengawal populasi, penyakit berjangkit kucing dan kematian. Bagi kucing-kucing yang telah diselamatkan, dirawat (yang cedera dan ada penyakit), divaksin dan dikasikan/dimandulkan, kucing-kucing ini ditempatkan dipusat perlindungan kucing yang diuruskan oleh team SKJ sementara mencarikan mereka furrever home

Sepanjang pemerhatian saya sebelum mendaftar menjadi ahli SKJ. Team SKJ aktif memberi bantuan kepada shelter perlindungan kucing dan membuat pemantauan untuk memastikan kucing-kucing yang diselamatkan terjaga, selesa dan cukup bekalan makanan. Bantuan kepada mereka yang memerlukan dana untuk perubatan dan makanan kucing sentiasa diusahakan seboleh yang mungkin. Team SKJ turut terlibat dalam misi bencana alam banjir, mereka telah 'turun padang' ke kawasan yang terlibat dengan banjir besar untuk membantu aktivitis-aktivitis tempatan menyelamatkan haiwan yang terperangkap ketika banjir dan menyalurkan bantuan makanan untuk kucing-kucing di sana. SKJ bukan saja memberi bantuan khas untuk kucing-kucing sahaja, malah turut menyelamatkan anjing-anjing terbiar dan sakit. 

Team SKJ juga mempunyai Rumah Pertubuhan Sabahat Kucing Jalanan yang telah dirasmikan oleh Ketua Pengarah Perkhidmatan Veterinar Malaysia pada 9 Mei 2017. Rumah ini menempatkan maksimum 500 ekor kucing dalam satu-satu masa (lokasi dirahsiakan bimbang nanti jadi port orang nak buang kucing oleh 'penternak' kucing). Team SKJ menfokuskan kucing yang sakit dan cedera, teraniaya, kucing bunting, kucing tua dan anak-anak kucing yang kehilangan ibu. Mereka juga mengada program free adoption untuk kucing-kucing yang diselamatkan untuk orang ramai yang ingin mendapatkan kucing peliharaan sendiri yang telah vaccinated dan neutered. Semuanya korang boleh ikuti dalam FB group SKJ - Sahabat Kucing Jalanan

Rumah Pertubuhan Sahabat Kucing Jalanan - imej dari FB SKJ online. Lokasi dirahsiakan

Kenapa saya berdaftar untuk menjadi ahli badan NGO ni? Sejak ada May, Amboi dan Koko dalam hidup saya. Saya dah mula ambil peduli tentang kucing jalanan. If you just love breed cat because they so adorable you are not cat lover to me, sorry to say ya. Saya pun tak boleh nak ngaku saya pencinta kucing sebab tak semua kucing saya suka. Tetapi saya suka kucing, dan saya lebih suka dengan kucing Malaysia. So, saya suka la tengok straycat yang selalu seorang brader ni share kat fb dia, brader Hashman Don rocker a.k.a Siak Masjid di UEP Subang Jaya. Brader ni asalnya saya jadi friend dia sebab masuk group nostalgia era rock 80an - 90an. Brader ni selalu update status menjaga kucing dan anak-anak kucing di Masjidnya. Tetiba-tiba satu hari saya nampak dia share dari group SKJ. Saya syak dia akhirnya dah buat fb group kucing. Saya pun sesenyap joined. Tapi kantoi juga dengan dia. Heheheee

Gambar brader Hashman Don saya cilok dari FB beliau. Jangan marah aaa... Dedikasi dia pada anak-anak kucing. Rocker dalam hati ada taman bak kata orang

Rupa-rupanya group ni adalah badan NGO kucing jalanan tempatan. Dah lama kot mencari NGO tempatan yang menjalankan kerja sukarela untuk selamatkan kucing-kucing jalanan di Malaysia. Sebab saya hanya ikut beberapa NGO luar negara sebab tak tahu ada NGO kucing tempatan. Untuk tempatan Saya hanya follow 1 aktivitis iaitu Sollu Shelter - DTjr. Saya nak tengok juga macam mana group ni beroperasi. Tak mau la macam satu group dulu (bukan group kucing) yang pernah saya joined, malas nak cakap la. Kobar-kobar time PRU je kot. Lagi satu saya tak nak joined kelab kucing baka ke group jual beli kucing ke. Saya asyik dapat invitation group kucing baka je. Kucing saya biasa je, domestic short hair feline. Saya tak ada attention nak beli kucing baka comel/unik kot mana sekalipun. Kucing domestik kan ada. kucing baka pun ada yang ended up kat jalanan dah banyak. Saya boleh dapat free je kat mana-mana free adoption program betul tak? Ah, korang takan faham pendirian saya terhadap spesis keluarga kucing ni.

Dengan adanya rumah pertubuhan, ada program bersama doktor veterinar, ada program free adoption, aktiviti amal dan mendapat liputan beberapa media. Lagipun, brader Hashman Don juga salah seorang admin dan team SKJ. Ok... badan NGO ni memang serius dan buat kerja. Saya bincang dengan suami saya, harap dia izinkan saya daftar keahlian, siap add dia dalam group untuk pemerhatian dia. Alhamdulillah dia berikan izin, dapatlah saya daftar jadi ahli SKJ. Hip hip horay!

Kat sini saya nak promosi juga kepada para pencinta kucing, SKJ mengalu-ngalu sebarang bentuk bantuan dan sumbangan untuk kebajikan kucing-kucing jalanan. Korang boleh mendaftar sebagai ahli pertubuhan NGO ini, yuran keahlian RM1 sebulan bersamaan dengan RM12 setahun. Dalam group tersebut ada 27,448 yang joined namun setakat ini cuma tak sampai 200 orang mendaftar sebagai ahli NGO ni. Tak sampai RM200 untuk 1 bulan kutipan keahlian bagi menampung kos-kos perbelanjaan kucing-kucing yang diselamatkan dan juga bantuan untuk disalurkan kepada shelter kucing yang memerlukan. 

Untuk menjadi ahli sangat mudah, bayaran minima RM10 (RM1/sebulan untuk 10bulan) ke akaun CIMB Pertubuhan Sahabat Kucing Jalanan Selangor -8602398474. Isi borang keahlian secara atas talian (online) -Borang Rakan SKJ.

Borang Rakan SKJ

Setiap bulan sis Marzita Mohamad merangkap Setiausaha Pertubuhan Sahabat Kucing Jalanan akan kemaskini aktiviti bulanan SKJ di FB group SKJ. Korang boleh ikuti dalam group tersebut. Selain dari membayar yuran keahlian RM1 sebulan untuk 10 bulan. Syarat sumbangan wajib korang boleh baca dengan lebih lanjut kat blog SKJ posted by rain relly. Korang juga boleh menyumbang seikhlas hati pada akaun yang sama. Korang boleh inform Sahabat Kucing Jalanan -Online selepas sumbangan dibuat atau terpulang juga jika korang mahu buat sumbangan secara rahsia. 

36 comments:

  1. Tq share kan pasal ngo kami

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama. Semoga SKJ berada di landasan yang betul pada masa akan datang

      Delete
  2. Boleh saya dapatkan nombor telefon sebab saya perlukan bantuan untuk menangkap kucing yang sakit berdekatan rumah saya.. terima kasih

    ReplyDelete
  3. Hi, izwan azmi. Maaf saya baru baca komen awak. Awak boleh check kat page SKJ atau hubungi mereka kat Sahabat Kucing Jalanan Online kat facebook

    ReplyDelete
  4. Boleh tak saya hantar kucing2 for adoption ke tempat ni? Saya duk apartment tapi recently management aparment saya complaint tak bagi bela pets dalam rumah. saya terpaksa lepaskan kucing2 saya tapi make sure tempat yang saya nak hantar tu boleh jaga kucing2 saya dgn baik. saya boleh buat sumbangan tiap2 bulan utk bantu kos penjagaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi. Maaf kerana saya baru reply anda. Apa2 anda boleh rujuk kat page facebook SKJ. Saya hanya menulis untuk post meowlog ni. Jadi saya kurang arif dgn prosedure SKJ untuk adoption dan sumbangan

      Delete
  5. assalammualaikum dan selamat tengah hari,

    boleh saya tahu, adakah pihak tuan/puan menyediakan perkhidmatan penangkapan kucing di kawasan persendirian (industri). jika ada sila hantar quotation kepada saya melalui email dibawah

    muhammadaimanfaiz.mohdkhairi@jci-hitachi.com

    ReplyDelete
  6. Waalaikumsalam. Saya mintak maaf, saya hanya menulis artikel berkenaan kucing mengikut kelapangan saya. Buat masa ini saya tidak terlibat dengan mana2 NGO kucing atau shelter kucing. Anda boleh rujuk di facebook page Sahabat Kucing Jalanan terus untuk pape pertanyaan ya.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Salam sy nk tye cmne nk bg kucing terbiar Ni ye?sbb da byk kucing area rmh sy ni

    ReplyDelete
  9. Salam bole bagi no contact na kmintak
    Location untuk hantar kucing terbiar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Salasiah subhan. Maaf ya lambat reply comment. Saya tak dapat nak berikan contact info kepada awak. NGO SKJ sudah dimansuhkan dan tidak beroperasi lagi. Tempat ini sudah diambil alih oleh orang perseorangan

      Delete
  10. salam.. nak tanya tempat ni masih beroperasi ke? sbb post ni kan tahun 2018...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sudah tidak beroperasi.
      sebaik bekas president keluar dari pertubuhan terus mewujud kan kerja2 menyelamat secara individu. fb page dady oyen stray malaysia

      Delete
  11. Ya sya pun nk tau juga, masih beroperasi ke. Kmi tggal di ppr,ksian tgok kittens dan ibu tkda tempat nk tggal. Kita letak kotak, jap lgi cleaner sapu.Ada yg mati kena hujan.

    ReplyDelete
  12. Ooh bru trbaca komen atas, ngo ini sudah dimansuhkan. Allah sedih

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum selamat malam kepada Sahabat Group Tolong Bantuan Dana kucing saya.. Yang sedang sakit buat skrg ini,jika ada kesempatan Boleh Buat sumbangan Di Bawah,
    Amirul
    0137342893
    ๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡
    Hong Leong Bank
    17501013252
    AmirulSarwan bin kamsor

    Sumbangan Anda untuk menyelamat Haiwan Peliharan saya dan Haiwan yang Tiada bertuan.. Semoga Allah Panjangkan Umur. Murah rezeki. Dan Permudah kan urusan. Tuan Dan Puan Di Dunia Hingga Akhirat kelak
    ๐ŸคฒAamiin... Ya Allah,
    #Rezeki Manusia Rezeki Haiwan Jugak..
    #Sama-Sama Membantu Haiwan Yang Terbiar Di Luar sana,
    #Jagan penting kan diri sendiri..
    #Haiwan jugak Sebahagian akan menyelamat Kita Di Akhirat Kelak,

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum selamat malam kepada Sahabat Group Tolong Bantuan Dana kucing saya.. Yang sedang sakit buat skrg ini,jika ada kesempatan Boleh Buat sumbangan Di Bawah,
    Amirul
    0137342893
    ๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡
    Hong Leong Bank
    17501013252
    AmirulSarwan bin kamsor

    Sumbangan Anda untuk menyelamat Haiwan Peliharan saya dan Haiwan yang Tiada bertuan.. Semoga Allah Panjangkan Umur. Murah rezeki. Dan Permudah kan urusan. Tuan Dan Puan Di Dunia Hingga Akhirat kelak
    ๐ŸคฒAamiin... Ya Allah,
    #Rezeki Manusia Rezeki Haiwan Jugak..
    #Sama-Sama Membantu Haiwan Yang Terbiar Di Luar sana,
    #Jagan penting kan diri sendiri..
    #Haiwan jugak Sebahagian akan menyelamat Kita Di Akhirat Kelak,

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum selamat malam kepada Sahabat Group Tolong Bantuan Dana kucing saya.. Yang sedang sakit buat skrg ini,jika ada kesempatan Boleh Buat sumbangan Di Bawah,
    Amirul
    0137342893
    ๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡
    Hong Leong Bank
    17501013252
    AmirulSarwan bin kamsor

    Sumbangan Anda untuk menyelamat Haiwan Peliharan saya dan Haiwan yang Tiada bertuan.. Semoga Allah Panjangkan Umur. Murah rezeki. Dan Permudah kan urusan. Tuan Dan Puan Di Dunia Hingga Akhirat kelak
    ๐ŸคฒAamiin... Ya Allah,
    #Rezeki Manusia Rezeki Haiwan Jugak..
    #Sama-Sama Membantu Haiwan Yang Terbiar Di Luar sana,
    #Jagan penting kan diri sendiri..
    #Haiwan jugak Sebahagian akan menyelamat Kita Di Akhirat Kelak,

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum selamat malam kepada Sahabat Group Tolong Bantuan Dana kucing saya.. Yang sedang sakit buat skrg ini,jika ada kesempatan Boleh Buat sumbangan Di Bawah,
    Amirul
    0137342893
    ������
    Hong Leong Bank
    17501013252
    AmirulSarwan bin kamsor

    Sumbangan Anda untuk menyelamat Haiwan Peliharan saya dan Haiwan yang Tiada bertuan.. Semoga Allah Panjangkan Umur. Murah rezeki. Dan Permudah kan urusan. Tuan Dan Puan Di Dunia Hingga Akhirat kelak
    ��Aamiin... Ya Allah,
    #Rezeki Manusia Rezeki Haiwan Jugak..
    #Sama-Sama Membantu Haiwan Yang Terbiar Di Luar sana,
    #Jagan penting kan diri sendiri..
    #Haiwan jugak Sebahagian akan menyelamat Kita Di Akhirat Kelak,

    ReplyDelete
  17. Hi... boleh bagi alamat, sebab I nak hantar kucing 2 kat umh I ini....I dh tak mampu nak jaga lagi.

    ReplyDelete
  18. Saya perlukan bantuan utk kucing yg tsesat ditempat keje sy yg berada dlm keadaan yg mengerikan..sy xtau nk buat ape..keadaan yg bebau dan bnanah teruk..sy sgt simpati melihat keadaan nya yg begitu.sy xtau mne dtg nya kucing tu. tibe2 je ada kt tmpat kje sy..sy hnya mampu mberi tmpt dia blindung utk sementara dan mberi mkn dan minum sje.tahap kesihatan yg sgt kritikal.bole x sy dpt kan no fon..sb sy perlukan bantuan perubatan utk nya..dia bole mati bila2 masa je dri skrg klu dibiarkan..dia langsung xnk makan atau minum..tolong lah..datang lah utk bawakan dia pemeriksa..kecian sangat2.. tolong lah.dia mohon dibantu oleh kita..tolong col sy..
    0168740877...nana

    ReplyDelete
  19. Hai assalamualaikum..saya perlukan bantuan.. lately sy mendpt complain dgn jiran tetangga mgatakn kucing sy berbuat bising dn bergaduh.. dn mgatakn kucing syg beraknumah diowg merata 2 sedangkn kucing sy berak n mkn dekat bumah je...Cuma diowg suka duk depan umah at jika sy keluar pergi kerja...sy DH membela kucing sy DH 10 tahun..tapi Di sebabkn Ada jiran baru xsuka kucing dia telah mebuay suarat report mpj ampang..so skung ay Buntu harus bgaimana lagi..kucing 2 sy DH mcm Sarah daging sy..sy xsmpai hati NK buang merata2..NK bawak balik kampung Johor Masih xboleh merentas negeri lagi..jika pihak tuan /puan boleh sekiranya sy letakkn mereka Sebabyak 10 ekor Di tmpat tuan.. insyallah sy akn dtg melawat mereka semua dn berikan mknan UTK mereka..sila reply sy secepat mgkin....sy sgt perlukan pertolongan pihak tuan...

    ReplyDelete
  20. Ataupn boleh X saya dptkan no phn UTK rujukan sy call ...ini ni phn data 01127869460

    ReplyDelete
  21. hi, saya nak minta tolong untuk serahkan kuching2 saya. sbb mak saya dah tua, kami semua kerja. tak dapat nak jaga dan kuchingnya dah banyak.

    ReplyDelete
  22. Salam bly x sy nk dpt no hp?? Sbb sy nk serah kn kucing t'biar kt tmpt kje sy. Tlgggggg

    ReplyDelete
  23. Boleh bagi saya no tekephone, saya nak minta bantuan selamatkan kucing. Urgent please

    ReplyDelete
  24. Salam Tuan kalau nak hantar kucing peliharaan sebab dapat komplen dari jiran boleh ke?

    ReplyDelete
  25. blh dapatkan no hp untuk penghantaran kucing

    ReplyDelete
  26. Saya puan Hilmiah Binti Paimer ingin memohon bantuan membeli makanan untuk.kucing saya..yang berjumlah 46ekor dirumah saya...lebih kurang perbelanjaannye rm 500..sebab sekaranh saya sudah kuranh dana utk.membeli.makanan kucing..alamat saya ialah lot 5828 jalan sempadan kg tok.muda kapar 42200 klang selangor

    ReplyDelete
    Replies
    1. No talipon Hilmiah ialah 016 6779245

      Delete
    2. Saya memerlukan.bantuan untuk.membeli.makanan kucing

      Delete
  27. Sy lihat kawasan sy byk sgt kucing terbiar kurus kering... Terlalu byk kt sini boleh ke dtg amik sy x sampai hati tgk kucing kelaparan x per sy bg duit makanan kucing dr dia biar jd mangsa org x bertanggungjawab.. 0123511406 ini no fon sy klu hendak berhubung

    ReplyDelete
  28. Boleh ke saya nak hantar anak kucing yg dtg beranak kat eumah saya .saya dah jaga lebih kubrang 2 bulan . Masaalahnya kami selalu balik kampong dan tak sampai hati nak biarkan vegutu sahaja. Kalau boleh sila hubungi saya di 0192153698

    ReplyDelete

Kisah Menghayat Hati - Kumpulan Anjing vs Seekor Kucing

Bismillahirrahmanirrahim ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Assalammualaikum... lama tak update blog. Nak kata sibuk tu...